Okur Dostu Metin Olma Özelliği ile Okuduğunu Anlama Başarısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

  • Tuğba Çelik Niğde University
  • Sercan Demirgüneş Niğde University
  • Dilek Fidan Kocaeli Univesity

Abstract

Metin tabanlı okuma modeline göre metin ile okur arasında güçlü bir ilişki söz konusudur. Buna göre metin, okuru; okur da metnin anlamını etkilemektedir. Okur dostu metinlerin, okurun metni daha kolay anlamasını sağlayıcı dilsel özellikler taşıdığı düşünülmektedir. Bu çalışmada, "Okur Dostu Metin Değerlendirme Rubriği”ne göre incelenen ve okur dostu metin niteliği taşıdığı belirlenen metinlerin, Barrett taksonomisindeki düzeyler açısından, okuduğunu anlama başarısındaki rolü araştırılmıştır. Araştırmanın istatistiksel sonuçlarına göre, okur dostu metinlerin anlaşılma düzeyinin, okur dostu olmayan metinlere göre, taksonomide belirtilen yüzeysel anlama, çıkarımsal anlama, değerlendirme ve beğeni düzeylerinde daha yüksek; yeniden organize etme düzeyinde ise daha düşük çıktığı bulunmuştur

Published
2015-01-31
How to Cite
ÇELIK, Tuğba; DEMIRGÜNEŞ, Sercan; FIDAN, Dilek. Okur Dostu Metin Olma Özelliği ile Okuduğunu Anlama Başarısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Başkent University Journal of Education, [S.l.], v. 2, n. 1, p. 115-122, jan. 2015. ISSN 2148-3272. Available at: <http://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/29>. Date accessed: 16 may 2022.
Section
Makaleler / Articles