Özdüzenlemenin Dikkat Kontrolü Boyutu: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması

  • Yasemin Demiraslan Çevik Hacettepe University
  • Tülin Haşlaman TED University
  • Filiz Kuşkaya Mumcu Grand National Assembly of Turkey
  • Şahin Gökçearslan Gazi University

Abstract

Bu araştırmanın amacı, özgün formu Almanca olarak Schwarzer, Diehl ve Schmitz (1999) tarafından geliştirilen ve daha sonra Diehl, Semegon ve Schwarzer (2006) tarafından İngilizce’ye adapte edilen Özdüzenleme Ölçeği’ni Türkçe’ye uyarlayarak geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını yapmaktır. Çalışma grubunu, Ankara’da bulunan bir devlet üniversitesinin farklı bölümlerde öğrenim gören 389 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Özdüzenleme Ölçeği’nin yapı geçerliğini incelemek amacıyla Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi yöntemleri, güvenirliklerin belirlenmesi amacıyla Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı, ölçütbağıntılı geçerliği için de Genel Özyeterlik Ölçeği ve Akademik Özyeterlik Ölçeği ile korelasyon analizleri yapılmıştır. Faktör analizleri sonucunda, Türkçe’ye uyarlanan ölçeğin tek boyutlu ve toplam 7 maddeden oluştuğu görülmüştür. Ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı .84, test-tekrar test güvenlik katsayısı .67 olarak bulunmuştur. Ayrıca, Genel ve Akademik Özyeterlik Ölçekleriyle anlamlı ve pozitif ilişki gösterdiği belirlenmiştir. Yapılan analizler, Özdüzenleme Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.

Published
2017-11-01
How to Cite
DEMIRASLAN ÇEVIK, Yasemin et al. Özdüzenlemenin Dikkat Kontrolü Boyutu: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması. Başkent University Journal of Education, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 229-238, nov. 2017. ISSN 2148-3272. Available at: <http://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/49>. Date accessed: 19 apr. 2024.
Section
Makaleler / Articles