Topluma Hizmet Eden Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Etkin Vatandaşlık ve Gönüllülük Algıları
Abstract
Bu çalışmanın amacı, topluma hizmet uygulamaları kapsamında çeşitli faaliyetlere katılan sosyal bilgiler öğretmen adaylarının etkin vatandaşlık ve gönüllülük algılarını belirlemektir. Öğretmen adaylarının deneyimlerine dayanan algılarını belirlemek için fenomenoloji (olgubilim) yöntemi kullanılmıştır. Öğretmen adayları, gruplar halinde faaliyetlerini gerçekleştirdiği için veriler odak grup görüşmeleri aracılığıyla toplanmış ve ardından elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları, ilk olarak öğretmen adaylarının etkin vatandaşlığı daha çok “hak ve sorumluluklarının bilincinde olan” kişi olarak algıladıkları göstermektedir. İkincisi, gönüllülük faaliyetleri sırasında adayların en çok yardımseverlik, bağlılık, sorumluluk ve dayanışma değerlerini geliştirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Üçüncüsü, toplumun çeşitli sorunlarına çözüm arayan adayları, en çok sosyal katılım, gözlem, iş birliği ve iletişim gibi becerilerini geliştirdiği tespit edilmiştir. Son olarak öğretmen adaylarının gerçekleştirdiği gönüllülük faaliyetlerinin daha çok etkin vatandaşlığın sosyal hayata katılım boyutunda olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlara dayanarak etkin vatandaşlığın politik, demokratik ve ekonomik katılım boyutlarını teşvik eden gönüllülük faaliyetlerin yapılması gerektiğini söylemek mümkündür.
By submitting a manuscript to BUJE, an author or all authors accept(s) following items:
- The manuscript I have submitted to BUJE for review is original and, it is not concurrently being considered for publication by any other journal(s).
- The manuscript has been written by the stated author(s) and has not been published in any format elsewhere.
- The manuscript does not violate or infringe the copyright, or other rights of any person or entity.
- The author(s) agrees to grant the following rights to BUJE:
- the right to edit and process the manuscript,
- the right to publish the manuscript in digital form on the Web and in print.