Ortaöğretime Geçiş Sınavları Matematik Sorularının Matematiksel Yeterlikler Açısından İncelenmesi
Abstract
Ulusal ve uluslararası karşılaştırmalı araştırmalar, Türkiye’deki öğrencilerin matematiksel başarı düzeylerinin diğer ülkelerdeki öğrencilere göre daha düşük düzeylerde kaldıklarını ortaya koymaktadır. Bu olumsuz durumun giderilmesi için, Türkiye’de matematik müfredatları ve sınav sistemleri sürekli güncellenmektedir. Bu bağlamda şimdiki çalışmada, 2016-2017 yılında son kez uygulanan Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş- I (TEOG-I) ve Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş- II (TEOG II) sınavı matematik soruları ile 2017-2018 yılında ilk kez uygulanan Liselere Geçiş Sistemi (LGS) matematik soruları matematiksel yeterlik bileşenleri bakımından incelenmiştir. Bu kapsamda, çalışmada doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın verilerini, toplamda 60 soru oluşturmuştur. Verilerin analizi, anlamsal içerik analizi kullanılarak yapılmıştır ve bu kapsamda Kilpatrick, Swafford ve Findell’in (2001) matematiksel yeterlik çerçevesi esas alınmıştır. Sonuçlar, TEOG sınavında en fazla işlemsel akıcılık yeterliğini, en az ise mantıksal düşünme yeterliğini ölçen sorulara yer verildiğini ortaya koymaktadır. Diğer taraftan, -TEOG sınavının tam tersine- LGS de ise en fazla mantıksal düşünme yeterliğini, en az ise işlemsel akıcılık yeterliğini ölçen sorulara yer verildiği belirlenmiştir.
By submitting a manuscript to BUJE, an author or all authors accept(s) following items:
- The manuscript I have submitted to BUJE for review is original and, it is not concurrently being considered for publication by any other journal(s).
- The manuscript has been written by the stated author(s) and has not been published in any format elsewhere.
- The manuscript does not violate or infringe the copyright, or other rights of any person or entity.
- The author(s) agrees to grant the following rights to BUJE:
- the right to edit and process the manuscript,
- the right to publish the manuscript in digital form on the Web and in print.