Uç Değerle Baş Etmede Kullanılan Farklı Tekniklerin Bazı İstatistiksel Analiz Sonuçları Üzerindeki Etkisi

  • Esin Yılmaz Hacettepe University
  • Hakan Koğar Akdeniz University

Abstract

Bu çalışmada uç değer problemiyle baş etmek için tek değişkenli uç değerlerin uyumunu sağlama (accomodation of outliers) teknikleri olan, kırpılmış ortalama (trimmed mean), merkezi eğilim ortalaması (winsorized mean) ve ucunu kesme (truncation) teknikleri kullanılmıştır. Çalışmada, 2007-2008 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin yedi bölgesindeki yedi farklı üniversitede, birinci ve dördüncü sınıfta öğrenim gören toplam 548 sınıf öğretmenliği öğrencisinden elde edilen veriler kullanılmıştır. Uç değerle baş etme teknikleri kullanıldığında gruplara ait ortalama farklılıklarının ve t değerlerinin azaldığı ve bu bulguların ANOVA sonuçlarında da paralellik gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca veri setindeki uç değerlerin korelasyon katsayıları üzerinde önemli bir etkisi olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, bağımsız örneklemler için t testi ve tek yönlü ANOVA analizi kullanmadan önce, ucunu kesme; korelasyon analizi kullanmadan önce ise kırpılmış ortalama tekniklerinin kullanılması önerilmektedir. Bu araştırmada kullanılan uç değerle baş etme tekniklerinin ölçeğin psikometrik özellikleri üzerinde de etkili olup olmadığı araştırılabilir.

Published
2015-01-31
How to Cite
YILMAZ, Esin; KOĞAR, Hakan. Uç Değerle Baş Etmede Kullanılan Farklı Tekniklerin Bazı İstatistiksel Analiz Sonuçları Üzerindeki Etkisi. Başkent University Journal of Education, [S.l.], v. 2, n. 1, p. 61-67, jan. 2015. ISSN 2148-3272. Available at: <http://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/24>. Date accessed: 25 apr. 2024.
Section
Makaleler / Articles