İş-Aile Çatışması, Aile-İş Çatışması ve İş Doyumunun Öğretmenlerin Yaşam Doyumu Üzerindeki Etkisi

  • Z. Mehmet Fırat Kara Kuvvetleri Komutanlığı
  • Serpil Cula Başkent University

Abstract

Bu çalışmada, iş-aile çatışması, aile-iş çatışması ve iş doyumunun öğretmenlerin yaşam doyumu üzerindeki etkileri incelenmiştir. 2012-2014 yılında, Ankara, İzmir ve Bursa illerinde görev yapan öğretmenlerden rasgele yöntemle seçilen 238 öğretmen örneklemimizi oluşturmuştur. Çalışmada araştırma deseni olarak korelasyonel-ilişkisel yöntem, ölçek olarak da iş-aile yaşam çatışması ölçeği, iş doyumu ölçeği ve yaşam doyumu ölçeği kullanılmıştır. Yapılan çalışmada sırasıyla, ölçeğin geçerlilik ve güvenilirliği test edilmiş, açıklayıcı faktör analizi, korelasyon, regresyon, t testi, ve varyans analizleri kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, iş-aile ve aile-iş çatışmasının yaşam doyumunu olumsuz yönde etkilediği, iş doyumunun yaşam doyumunu olumlu yönde etkilediği ve öğretmenlerin yüksek düzeyde bir yaşam doyumuna sahip olduğu tespit edilmiştir. Kadın öğretmenlerin yaşam doyum düzeylerinin, erkek öğretmenlere göre daha yüksek olduğu ancak, çalışmanın diğer değişkenleri olan çalışma zamanı, medeni durum, statü, yaş, eğitim durumu, okulda çalışma süresi, meslekteki tecrübe yılı değişkenlerine göre öğretmenlerin yaşam doyum düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir.

Published
2016-07-31
How to Cite
FIRAT, Z. Mehmet; CULA, Serpil. İş-Aile Çatışması, Aile-İş Çatışması ve İş Doyumunun Öğretmenlerin Yaşam Doyumu Üzerindeki Etkisi. Başkent University Journal of Education, [S.l.], v. 3, n. 2, p. 146-155, july 2016. ISSN 2148-3272. Available at: <http://buje.baskent.edu.tr/index.php/buje/article/view/65>. Date accessed: 18 apr. 2024.
Section
Makaleler / Articles