İş-Aile Çatışması, Aile-İş Çatışması ve İş Doyumunun Öğretmenlerin Yaşam Doyumu Üzerindeki Etkisi
Abstract
Bu çalışmada, iş-aile çatışması, aile-iş çatışması ve iş doyumunun öğretmenlerin yaşam doyumu üzerindeki etkileri incelenmiştir. 2012-2014 yılında, Ankara, İzmir ve Bursa illerinde görev yapan öğretmenlerden rasgele yöntemle seçilen 238 öğretmen örneklemimizi oluşturmuştur. Çalışmada araştırma deseni olarak korelasyonel-ilişkisel yöntem, ölçek olarak da iş-aile yaşam çatışması ölçeği, iş doyumu ölçeği ve yaşam doyumu ölçeği kullanılmıştır. Yapılan çalışmada sırasıyla, ölçeğin geçerlilik ve güvenilirliği test edilmiş, açıklayıcı faktör analizi, korelasyon, regresyon, t testi, ve varyans analizleri kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, iş-aile ve aile-iş çatışmasının yaşam doyumunu olumsuz yönde etkilediği, iş doyumunun yaşam doyumunu olumlu yönde etkilediği ve öğretmenlerin yüksek düzeyde bir yaşam doyumuna sahip olduğu tespit edilmiştir. Kadın öğretmenlerin yaşam doyum düzeylerinin, erkek öğretmenlere göre daha yüksek olduğu ancak, çalışmanın diğer değişkenleri olan çalışma zamanı, medeni durum, statü, yaş, eğitim durumu, okulda çalışma süresi, meslekteki tecrübe yılı değişkenlerine göre öğretmenlerin yaşam doyum düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir.
By submitting a manuscript to BUJE, an author or all authors accept(s) following items:
- The manuscript I have submitted to BUJE for review is original and, it is not concurrently being considered for publication by any other journal(s).
- The manuscript has been written by the stated author(s) and has not been published in any format elsewhere.
- The manuscript does not violate or infringe the copyright, or other rights of any person or entity.
- The author(s) agrees to grant the following rights to BUJE:
- the right to edit and process the manuscript,
- the right to publish the manuscript in digital form on the Web and in print.