Ortaokul Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Öykü Metinlerindeki Karakter Geliştirme Yollarının İncelenmesi
Abstract
Türkçe ders kitaplarındaki öykülerde yer alan karakterler, eğitim sürecinde öğrencinin yazınsal kültürle iletişim kurmasına olanak tanıyan ve öğrenciyi metnin anlam evrenine çeken önemli değişkenlerden biridir. Bu nedenle “karakterler”, Türkçe derslerinde öğrenciye sunulan öykülerin niteliğini belirleyen önemli bir içyapı özelliği olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu bağlamda yazarların öykülerde yer alan karakterleri geliştirirken çok dikkatli olması ve farklı yollara başvurması önemlidir. Lukens (1999), karakter geliştirme yollarını “davranışlarıyla, konuşmalarıyla, fiziksel özellikleriyle, diğer karakterlerin yorumuyla ve yazarın yorumuyla” olmak üzere beş ana başlık altında sınıflandırmıştır. Buna göre, bu çalışmada Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları tarafından yayımlanmış olan 5., 6., 7. ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki öykülerde yer alan karakter geliştirme yolları, Lukens (1999) tarafından yapılan sınıflama doğrultusunda betimsel çözümleme yoluyla incelenmiştir. İnceleme sonucunda, kitaplarda yer alan öykülerdeki karakterlerin büyük çoğunluğunun “konuşma yoluyla” ve “yazarın yorumuyla” geliştirildikleri belirlenmiştir. Sayısal olarak az olmasına karşın bazı öykülerde karakterlerin “davranışlarıyla, fiziksel özellikleriyle ve diğer karakterlerin yorumuyla” da geliştirildikleri görülmüştür.
By submitting a manuscript to BUJE, an author or all authors accept(s) following items:
- The manuscript I have submitted to BUJE for review is original and, it is not concurrently being considered for publication by any other journal(s).
- The manuscript has been written by the stated author(s) and has not been published in any format elsewhere.
- The manuscript does not violate or infringe the copyright, or other rights of any person or entity.
- The author(s) agrees to grant the following rights to BUJE:
- the right to edit and process the manuscript,
- the right to publish the manuscript in digital form on the Web and in print.