Sağlık Hizmetlerinde Tıbbi Sekreterliğin Meslekleşme Süreci Açısından İncelenmesi
Abstract
Sağlık hizmetleri günümüzde; hekimler, hemşireler ve diğer çalışanlarının kapsamlı ve koordineli olarak üstlendikleri bir ekip hizmetidir. Tıbbi sekreterler ise bu sağlık ekibinin bir parçası olarak hastanın hastaneye başvurusundan taburcu işlemlerinin yapılmasına kadar olan süreçte birçok farklı görevi üstenmiştir.
Ülkemizde kullanılan tıbbi sekreter kavramının; literatürde ve gelişmiş ülkelerdeki uygulamalarda, birden çok kavramla ifade edildiği görülmektedir. Bunlar tıbbi kayıt görevlisi, tıbbi transkripsiyonist, tıp sekreteri, yönetici tıbbi asistan, kodlayıcı, hasta kabul görevlisi, resepsiyonist, tıbbi kayıt teknisyeni ve sağlık bilgi teknisyeni olarak tanımlanmaktadır.
Tıbbi sekreterliğin gelişimi, tıbbın gelişimine ve tıbbi kayıtların kullanımına paralel bir gelişim göstermiştir. Zaman içerisinde toplumsal ve teknolojik gelişmelere paralel olarak, tıbbi sekreterlikte değişme ve gelişmeler kaydedilmiştir. Teknolojinin ilerlemesiyle birlikte tıbbi sekreterlere duyulan ihtiyaç giderek artmış, çalıştıkları ortamlara ve birimlere göre sorumlulukları farklılaşmıştır.
Tıbbi sekreterler sadece kayıtları tutan, daktilo yazan, not tutan ve çeşitli büro işlerini yapan bir eleman olmaktan çıkarak; iletişim becerileri ile donatılmış, tıbbi ve idari verilerin ve bilgilerin bilimsel ilkelere göre toplanması, düzenlenmesi ve bilginin kullanımında uzmanlık isteyen önemli görevler üstlenmiştir.
Meslek genel olarak, bir kimsenin geçimini sağlamak üzere, profesyonel olarak sürekli yaptığı iş olarak tanımlanmaktadır. Herhangi bir iş ya da uğraşın meslek sayılabilmesi için, o iş ya da uğraşın en azından belli bir tekniği ve kurumsallaşmış değerleri olması gerekmektedir.
Türkiye’deki üniversitelerin çoğunluğunda tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik programları olmasına rağmen tıbbi dokümantasyon ve sekreterlik konusunda akademik olarak yeterli çalışmaların yapılmadığı görülmektedir.
Günümüzde tıbbi sekreterlik mesleğinin gereği ve önemi tartışılmamakla birlikte, görev sınırlarının çizilmesinde farklı uygulamalara ve görüşlere rastlanılmaktadır. Bu anlamda tıbbi dokümantasyon ve sekreterliğin yasal olarak net bir görev tanımı da bulunmamaktadır. Dolayısıyla bir takım istihdam ve çalışma koşuları ile ilgili problemler bulunmaktadır.
Bu çalışmada tıbbi dokümantasyon ve sekreterliğin eğitimi, istihdam imkânları ve yukarda belirtilen kriterlere göre meslek olup olmadığı ve meslekleşme süreci incelenmiş ve gerekli önerilerde bulunulmuştur.
By submitting a manuscript to BUJE, an author or all authors accept(s) following items:
- The manuscript I have submitted to BUJE for review is original and, it is not concurrently being considered for publication by any other journal(s).
- The manuscript has been written by the stated author(s) and has not been published in any format elsewhere.
- The manuscript does not violate or infringe the copyright, or other rights of any person or entity.
- The author(s) agrees to grant the following rights to BUJE:
- the right to edit and process the manuscript,
- the right to publish the manuscript in digital form on the Web and in print.