Sanal Gerçeklik Teknolojisinin Mesleki Eğitimdeki Potansiyeli: Biyomedikal Cihaz Teknolojisi İçin Bir Durum Çalışması
Abstract
Mesleki ve teknik eğitimdeki dersler teorik derslerin yanı sıra, teorik kavramların görsel ve pratik yönlerini kavramalarına yardımcı olan uygulamalı dersleri de içermektedir. Uygulamalı eğitim, bireyleri eğitim sonrası hayata hazırlamasındaki potansiyeli bakımından da önemlidir. Teknik bilimler meslek yüksekokullarında, uygulamalı dersleri laboratuvarlarda işlenen farklı türde dersler mevcuttur. Ancak Biyomedikal Cihaz Teknolojisi (BCT) gibi bazı alanlarda uygulamalı dersler laboratuvar yerine, doğrudan sahada klinik veya hastane ortamında gerçekleşen teknik geziler gerektirmektedir. Bu gezilerin faydalı olabilmesi için cihazların öğrencilerce yakından, olduğu yerde görülmesi gerekir. Ancak bazı durumlarda öğrencilerin MRI (Manyetik Rezonans Görüntüleme) ve ultrason gibi belirli cihazları incelemeleri hasta yoğunluğundan dolayı mümkün olmayabilmektedir. Ayrıca anjiyografi gibi bazı cihazların bulunduğu ortamlara katı sterilizasyon kurallarından dolayı girişe izin verilmemekte ve bazı cihazların kontrol odaları da yetersiz alan nedeniyle öğrencilerin ziyaretlerine elverişli olmamaktadır. Erişilebilirlik problemlerini aşmak için ve öğrencilere bu cihazları sanki gerçek cihaz ortamındaymışçasına gözlemleme imkânı vermek için, uygulamalı derslerde Sanal Gerçeklik (SG) teknolojisinden yararlanılabilir. Bu çalışmanın amacı, uygulamalı derslerde karşılaşılan problemleri aşabilen ve öğrencilere etkin deneyimler sağlayabilen SG teknolojisinden yararlanarak, Biyomedikal Cihaz Teknolojisi mesleki eğitimine alternatif bir yaklaşımın uygulanmasını çalışmaktır. Bu amaca yönelik BCT’de Tıbbi Görüntüleme Cihazları dersi için bir durum çalışmasına odaklanılmış ve SG tabanlı bir ders içeriği hazırlanılmıştır.
By submitting a manuscript to BUJE, an author or all authors accept(s) following items:
- The manuscript I have submitted to BUJE for review is original and, it is not concurrently being considered for publication by any other journal(s).
- The manuscript has been written by the stated author(s) and has not been published in any format elsewhere.
- The manuscript does not violate or infringe the copyright, or other rights of any person or entity.
- The author(s) agrees to grant the following rights to BUJE:
- the right to edit and process the manuscript,
- the right to publish the manuscript in digital form on the Web and in print.