Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilim Gezisi ve Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre Konusundaki Görüşleri: “Müzede Bilim” Örneği
Abstract
Bu çalışma fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim gezisi ve Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) hakkındaki görüşlerini tespit etmek amacı ile yapılmış ve çalışmada verilerin derinlemesine toplandığı nitel araştırma yöntemi ve tek grup ön test – son test deneysel model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Batı Karadeniz Bölgesi’nde yer alan bir üniversitede Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı 3. sınıfta öğrenim görmekte olan 38 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada, yapılan planlı gezinin, öğretmen adaylarının “müzede bilim” ve FTTÇ konularına yönelik görüşlerini nasıl etkilediğini tespit etmek amacıyla hazırlanan görüşme formlarında “Bilim Gezisi’ ne ilişkin 4 adet, FTTÇ’ye ilişkin 3 adet yapılandırılmış soru yer almaktadır. Her iki ölçme aracı ön test ve son test olarak öğretmen adaylarına uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, “bilinçli toplum görüşü”nün gezi sonrası görüşlerde daha baskın olduğu, bilim gezisinin ne olduğuna yönelik görüşlerinde bilim gezisi öncesinde “teknoloji”, “icat, buluş, keşif” gibi kavramların tekrarlandığı fakat bilim gezisi sonrasında ise özellikle “tarih”, “doğa”, “bilim” gibi kavramların ileri sürüldüğü tespit edilmiştir. Buna ilaveten son-testte ortaya çıkan bu kavramların hem birbirleri hem de toplum ile ilişkilendirildiği görülmüştür. Bunların ışığında, öğretilen bilgilerin kalıcı hale getirilmesi için işlenecek fen programlarının içeriğine uygun şekilde planlı, düzenli, katılımcı sayısı dengeli geziler düzenlenmeli ve gerçekleştirilen gezilerde FTTÇ ile ilişkilendirmeler yapılması önerilmektedir.
By submitting a manuscript to BUJE, an author or all authors accept(s) following items:
- The manuscript I have submitted to BUJE for review is original and, it is not concurrently being considered for publication by any other journal(s).
- The manuscript has been written by the stated author(s) and has not been published in any format elsewhere.
- The manuscript does not violate or infringe the copyright, or other rights of any person or entity.
- The author(s) agrees to grant the following rights to BUJE:
- the right to edit and process the manuscript,
- the right to publish the manuscript in digital form on the Web and in print.