Türkçe Ders Kitaplarındaki Dilbilgisi Kazanımlarının ve Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi
Abstract
Bu çalışmada, MEB Yayınları (2012); 6., 7. ve 8. sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı’nda yer alan dilbilgisi kazanımlarının ve Öğrenci Çalışma Kitabı’ndaki dilbilgisi sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi basamaklarına göre dağılımları incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz modeli kullanılmış ve doküman analizi yapılmıştır. Ayrıca, araştırma problemini belirleme aşamasında görüşme yöntemine de başvurulmuştur. Elde edilen veriler, araştırmanın alt problemleri kapsamında sıklık (frekans) ve yüzde hesaplamaları ile çözümlenmiş, güvenilirliğin sağlanması için uzman görüşleri ile desteklenerek değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucuna göre, Çalışma Kitabındaki dilbilgisi sorularının, %60,02’sinin bilişsel alanın “hatırlamak” ve “anlamak”, %40,98’inin ise, “uygulamak” basamağına ait oldukları görülmüştür. Öğretmen Kılavuz Kitabı’nda yer alan dilbilgisi kazanımlarının ise %54,7’sinin bilişsel alanın “hatırlamak” ve “anlamak”, %45,3’ünün ise “uygulamak” basamağında yer aldığı belirlenmiştir. Bu durum ve araştırmanın bulguları göz önünde bulundurularak “uygulamak” basamağındaki dilbilgisi kazanım ve sorularına daha fazla yer verilmesinin dilbilgisi öğretiminin etkililiğini artıracağı değerlendirilmiştir.
By submitting a manuscript to BUJE, an author or all authors accept(s) following items:
- The manuscript I have submitted to BUJE for review is original and, it is not concurrently being considered for publication by any other journal(s).
- The manuscript has been written by the stated author(s) and has not been published in any format elsewhere.
- The manuscript does not violate or infringe the copyright, or other rights of any person or entity.
- The author(s) agrees to grant the following rights to BUJE:
- the right to edit and process the manuscript,
- the right to publish the manuscript in digital form on the Web and in print.